هوشمند سازی ساختمان چیست؟ – ابزارآلات کارین

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

آیا شما نیز به دنبال هوشمند سازی ساختمان خود هستید؟ آیا می دانید فواید و مزایای استفاده از هوشمند سازی ساختمان چیست؟ از شما عزیزان همیشه همراه خود دعوت می کنیم که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات بسیار جالبی را از این طریق به دست آورید.

بی شک در دنیای مدرن امروزه شما نیز در مورد هوشمند سازی ساختمان اطلاعاتی را دارد تا حدودی از اهمیت و دلیل استفاده از این سیستم نیز اطلاعاتی را در اختیار دارید. در دنیای کنونی اجرا و نصب سیستم های هوشمندی مدیریتی در ساختمان های مختلف می تواند کنترل و نظارت بسیار دقیقی را به دنبال داشته و از ضرورت های ساختمان سازی به شمار می آید. اولین مطالعاتی که در مورد هوشمند سازی ساختمان انجام شد، مربوط به اواخر دهه ۱۹۵۰ بوده که در این سال ها اولین استارت استفاده از این چنین سیستمی مورد بحث بوده و تحقیقات بسیار گسترده ای نیز در این زمینه صورت گرفت.

این سیستم های پیشرفته بر روی کاربران و تغییرات محیطی تمرکز بسیار زیادی را داشته و در واقع به عنوان ربات هایی عمل می کنند که محیط اطراف و هر آنچه را که در آن می گذرد را می توانند شناسایی کرده و همچنین این تغییرات را درک کنند. با گذشت زمان نیز میزان نیاز استفاده از این سیستم های هوشمند بسیار احساس شده به طوری که امروزه در کل جهان شرکت های بسیار پیشرفته ای را می توانید مشاهده کنید که در طراحی و عرضه بهترین سیستم های هوشمند برای ساختمان های مختلف هستند. در ادامه مقاله نیز سعی بر آن داریم تا در مورد دلیل استفاده از هوشمند سازی ساختمان و هزینه های هوشمند سازی ساختمان توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.

قبل از هر توضیحی توصیه میکنم ویدئو زیر را مشاهده کنید تا بیشتر با کارایی هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید

ویدئو هوشمند سازی ساختمان

دلایل هوشمند سازی ساختمان

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع پرداختیم، هوشمند سازی ساختمان امروزه در بسیاری از ساختمان های مدرن و قدیمی مورد اجرا می باشد که برای این امر نیز دلایل بسیار زیادی وجود دارد چرا که می تواند با استفاده از این نرم افزار به راحتی تمام هزینه ها و برنامه های ساخت را کنترل کرد و توجه داشته باشید استفاده از این برنامه از زمان های بسیار دور در کشورهای پیشرفته رایج بوده است و امروزه نیز استفاده از هوشمند سازی ساختمان در کشور ما و بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده است.

استفاده از سیستم های هوشمندانه در بسیاری از صنایع توانسته است مزایا و فواید بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد که بی شک استفاده از این فناوری مدرن در ساختمان نیز می تواند مزیت های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. با نصب و استفاده از هوشمند سازی ساختمان می توان به راحتی تمام تجهیزات الکترونیکی مشترک ساختمان را که شامل سیستم های حفاظتی، دوربین های مدار بسته، اعلام اطفاء حریق، کنترل تردد، روشنایی، برق اضطراری، سونا و استخر، آسانسور، چیلرها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، موتورخانه و هواسازها هستند به بهترین و دقیق ترین شکل ممکن قابل کنترل بوده و سنسورهای بسیار حساس این دستگاه و نرم افزار در صورت بالا بودن میزان مصرف از حد مشخص شده، اطلاعات دقیق از مصرف را می تواند در اختیار استفاده کنندگان از این دستگاه ارائه دهد. هدف استفاده از این اتوماسیون کنترل میزان مصرف، مشخص کردن بخش های معیوبی و رفع مشکل به وجود آمده در کوتاه ترین زمان ممکن میباشد.

مهارت های لازم برای هوشمند سازی ساختمان

توجه داشته باشید که استفاده از BMS یا هوشمند سازی ساختمان در بسیاری از پروژه های امروزه یکی از ضرورت ها برای کنترل دقیق سیستم های الکترونیکی ساختمان می باشد؛ اما سوال این است که این هوشمند سازی ساختمان چگونه طراحی و عرضه می شود؟ با برای طراحی این سیستم هوشمند از چه نرم افزارها و مهارت هایی استفاده می شود؟ در پاسخ به این امر می توان گفت، به مراحل ساخت و اجرای این سیستم های پیشرفته بسیار سخت دشوار بوده است که شرکت های فعال در این زمینه زمان و هزینه های بالایی را برای طراحی و اجرای آن صرف می کنند. از مهمترین و ضروری ترین مهارت های استفاده شده در طراحی بهترین و پیشرفته ترین هوشمند سازی ساختمان می توان به مواردی از جمله لینوکس، روانشناسی، الگو شناسی، روش های عددی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، مهارت های ریاضی و فیزیک، مهارت های آمار و احتمال، ساختمان داده ها و برنامه نویسی اشاره کرد.

همانطور که شما نیز می دانید تمام این مهارت ها در یک نفر وجود نداشته و شرکت های طراحی سیستم های هوشمند ساختمانی برای طراحی خود از افراد و متخصصان بسیار مختلف و با تجربه زیادی استفاده می کنند تا بتوانند بی نظیرترین و بی نقص ترین سیستم هوشمند را تهیه و ارائه دهند.

مزایای استفاده از ساختمان و خانه هوشمند

یکی از مهمترین و حتی اصلی ترین دلایل استفاده از هوشمند سازی ساختمان مزایا و فواید این سیستم می باشد که امروزه تبلیغات بسیار گسترده ای نیز در خصوص مزایای استفاده از این سیستم ها در حال اجرا و پخش می باشد و شما نیز می توانید با کسب اطلاعات لازم در خصوص مزایای استفاده از هوشمند سازی ساختمان می توانند به راحتی این سیستم را مورد استفاده قرار دهید. از مهمترین و اصلی ترین مزایای استفاده از هوشمند سازی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا رفتن میزان کیفیت سرویس دهی: استفاده از این سیستم می توانید قیمت های مربوط به ساختمان شما را افزایش دهد.
  • صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی ساختمان: هدف اصلی استفاده از سیستم های هوشمندانه در ساختمان کاهش میزان مصرف انرژی های مختلف در ساختمان می باشد. همچنین در صورت استفاده از این سیستم می توان هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر را نیز کاهش داد.
  • افزایش طول عمر ساختمان با تمام تجهیزات آن: استفاده کنندگان از این سیستم می توانند در صورت بروز هرگونه مشکلی در ساختمان سریعا آن را شناسایی و رفع کنند که این امر بی شک سبب افزایش طول عمر ساختمان و سایر ملزومات ساختمانی خواهد شد.
  • استفاده کمتر از ملزومات و تجهیزات ساختمانی: توجه داشته باشید که با نصب و راه اندازی این سیستم می توانید از خرید و استفاده بسیاری از ملزومات خودداری کرده یا به مقدار بسیار کمتری آن را تهیه کنید برای مثال مصرف سیم و سیم کشی در ساختمان هایی که از این سیستم استفاده می کنند بسیار کاهش می یابد.
  • افزایش امنیت ساختمان: با هوشمند سازی بنای خود می توانید هرگونه عیب و ایراد را در هر بخشی از ساختمان به سرعت شناسایی کرده و اقدام لازم را برای برطرف آن انجام دهید.

انواع سیستم های هوشمند سازی ساختمان

توجه داشته باید که سیستم های مربوط به هوشمند سازی ساختمان دارای انواع و تنوع بسیار بالایی می باشد و مصرف کنندگان از این سیستم می توانند با توجه به بودجه در اختیار خود و سیستم مورد نیاز یکی از انواع هوشمند سازی ساختمان را انتخاب و مورد اجرا قرار دهند. در بخش های قبلی نیز به برخی از انواع این سیستم های هوشمند اشاره شد که البته آشنایی دقیق با هر یک از این انواع می تواند شما را در انتخاب بهترین سیستم ها یاری کند. از مهمترین و پرکاربردترین انواع سیستم های هوشمند سازی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم روشنایی هوشمند: سیستم روشنایی هوشمند یکی از پرکاربردترین سیستم های استفاده شده در بسیاری از پروژه ها می باشد که با تنظیم و کنترل میزان نوردهی و مصرف انرژی می توانند به حد قابل توجهی میزان نوردهی را کاهش داد. شما می توانید با نصب این سیستم بر روی گوشی همراه خود در خارج از منزل تان نیز بتوانید به راحتی سیستم روشنایی ساختمان خود را کنترل کنید.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند: از دیگر مهمترین سیستم های هوشمند استفاده شده در ساختمان ها می توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی اشاره کرد که در صورت باز بودن پنجره یا درب، سیستم های گرمایش به شکل اتوماتیک خاموش می شوند.
  • سیستم اعلام حریق: سیستم هوشمندانه اعلام طریق، نیز یکی دیگر از مهمترین سیستم های هوشمندانه می باشد که به منظور کاهش میزان تلفات و خسارت در هنگام آتش سوزی نصب و مورد استفاده واقع می شود.

هزینه های مربوط به هوشمند سازی ساختمان

یکی از مهمترین و اساسی ترین سوال هایی که در مورد استفاده از سیستم های هوشمند سازی ساختمان وجود دارد، هزینه های مربوط به آن می باشد. توجه داشته باشید که سیستم های هوشمندانه از مراحل بسیار پیچیده ای تهیه و طراحی می شوند که همین امر نیز هزینه های استفاده از آن را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فاکتورهای بسیار مختلفی می تواند در تعیین و مشخص کردن هزینه های مربوط به هوشمند سازی ساختمان موثر باشد به طوری که شما می توانید با آشنایی کامل از این فاکتورها بتوانید بهترین تصمیم را برای استفاده از هوشمند سازی ساختمان داشته باشید.

از مهمترین و ضروری ترین فاکتورهای استفاده از سیستم های هوشمند می توان به متراژ ساختمان، تعداد طبقات، تعداد اتاق ها، سن ساختمان و غیره اشاره کرد که شما نیز می توانید قبل از هرگونه اقدامی با شرکت های اجرای این سیستم بتوانید، اطلاعت لازم را در خصوص هزینه های مربوط به هوشمندسازی را به دست آورده و از این طریق بودجه مورد نیاز برای اجرا و نصب سیستم های هوشمندسازی تامین و تهیه کنید. در ادامه مقاله سعی بر آن دارم تا در مورد هزینه های مربوط به هوشمندسازی در ساختمان های در حال ساخت، تکمیل شده و قدیمی توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

سازمان بهره وری انرژی ایران در بررسی خود میزان و مقادیر مصرف انرژی بر حسب متر مربع در منازل را به قرار زیر تقسیم کرده‌است:

  • بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت قابل قبول
  • بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت غیرقابل قبول
  • بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت دارای مشکل اساسی
  • بیشتر از ۴۰ کیلو وات ساعت غیرقابل سکونت

بیشتر منازل مسکونی در ایران در ستون سوم جای می‌گیرند.میتوان با اقداماتی از جمله هوشمند سازی یا BMS بسیاری از منازل را در ردهٔ دوم رساند . به عبارت صحیح تر می‌توان مصرف را نصف کرد.باید توجه کرد علاوه بر ضرورت‌های اقتصادی امروز دیگر ضرورتها از جمله ضرورت جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین و مدیریت مصرف و حفاظت از محیط زیست نیز غیرقابل کتمان است.

هوشمند سازی در ساختمان های در حال ساخت

هوشمند سازی ساختمان ساختمان های در حال ساخت از هزینه های بسیار مجزای برخوردار هستند چرا که مهندسین در ساخت ساختمان مد نظر خود می تواند در هر پلانی استفاده از سیستم های هوشمندانه را در اولویت قرار داده و نقشه ساختمان را براساس آن طراحی کند. هوشمند سازی ساختمان های در حال ساخت با توجه به این امر که نیازی به تخریب بخش های مختلفی از ساختمان ندارد، به هزینه های مقرون به صرفه ای نیازمند بوده و می تواند کمترین هزینه را در میان سایر ساختمان های دیگر به خود اختصاص دهد.

شما نیز می توانید برای آگاهی از هزینه های استفاده از سیستم هوشمند سازی ساختمان در حال ساخت خود، می توانید با مهندس هایی که با فروشگاه ابزار کارین همکاری دارند از قبل مشورت های لازم را انجام دهید و سپس آن را اجرا کنید.

هوشمند سازی خانه های قدیمی

هوشمند سازی ساختمان برای ساختمان های قدیمی نیز امکان پذیر می باشد به طوری این ساختمان ها از طراحی غیر استاندارد ساخته شده اند و برای اجرای هر گونه سیستم هوشمند سازی ساختمان بایستی از استانداردهای بسیار بالایی استفاده کرد که در بسیاری از موارد مجبور به عملیات عمرانی بوده و همین امر نیز سبب شده است که هزینه های مربوط به استفاده از سیستم های هوشمند سازی ساختمان های قدیمی بسیار بیشتر باشد. با این حال شما می توانید به همراه بازسازی ساختمان خود از این سیستم نیز استفاده لازم را انجام داده و از تمام مزایا و فواید آن استفاده لازم را داشته باشید. شما نیز می توانید برای آگاهی از میزان هزینه های لازم برای اجرای این سیستم در ساختمان ها قدیمی می توانید برآوردی احتمالی را به دست آورده و سپس اقدام به اجرای آن داشته باشید.

هوشمند سازی خانه های تکمیل شده

از دیگر ساختمان هایی که امروزه شاهد استفاده از سیستم های هوشمند سازی ساختمانی هستیم، ساختمان های ساخته شده و تکمیل شده می باشد که این ساختمان ها تا حدودی از استانداردهای ممکن ساخته شده اند و شما می توانید به راحتی از سیستم های هوشمند سازی ساختمان به راحتی در این گونه از ساختمان ها نیز استفاده کرده و در مورد هزینه های مربوط به آن اطلاعات لازم را از مجریان اجرایی آن به دست آورید. توجه داشته باشید که استفاده از سیستم های هوشمند سازی ساختمان به مساحت و نوع ساختمان ربطی نداشته چرا که شما می توانید با استفاده از این سیستم ها بسیار پیشرفته و هوشمندانه تمام انرژی مصرفی ساختمان خود را کنترل کرده و از این طریق به اهمیت و مزایای استفاده از آن پی ببرید. شما می توانید برای هرگونه دریافت خدماتی در این زمینه با همکاران ما از همین وب سایت پیش روی خود در تماس بوده و اطلاعات لازم در خصوص جزئیات استفاده از این سیستم هوشمند را به دست آورید.

پروتکل و استانداردهای هوشمند سازی

BMS شامل دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌باشدکه سخت‌افزارها معمولاً به صورت اختصاصی توسط میکروکنترلرها پیاده‌سازی می‌شوند و نرم‌افزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سیستم نوشته شوند. در برخی از سیستم‌ها از نرم‌افزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل و نظارت بر عمل کرد بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. ارتباط میان سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط یکی از پروتکل‌های زیر استفاده می شود .

پروتکل KNX

این استاندارد بر پایه سیستم ارتباطی EIB بوده که با لایه‌های فیزیکی ، شیوه‌های Config و تجارب کاربردی Bati BUS و EHS گسترش یافته‌ است.

پروتکل X-10

X10 به‌عنوان اولین تکنولوژی domotic در سال ۱۹۷۵ توسط شرکت Pico Electronics اختراع شد که هنوز هم به‌عنوان پرکاربردترین این تکنولوژی‌ها مطرح می‌باشد. امروزه از این تکنولوژی در سرتاسر دنیا به خصوص در مواقعی که امکان استفاده از شبکه های باسیم و یا کابل کشی در سطح فیلد (Field) وجود ندارد استفاده می گردد. X10 یک زبان ارتباطی ست که امکان میدهد ادوات اتوماسیون خانگی سازگار با این زبان از طریق سیم کشی موجود در منزل با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند. با این امکان دیگر نیازی به هزینه کرد و کابل کشی مجدد در منزل برای اتوماسیون نخواهد بود.

پروتکل BACnet

علت ایجاد استاندارد BACnet تمایل فراوان مالکین ساختمان برای همسان سازی سیستم های ساختمان بود. همسان سازی یعنی قابلیت همکاری تجهیزات یکپارچه با سیستم های مختلف ساختمان و یا سیستم های کنترلی و اتوماسیون ساختمان صرف نظر از تولید کنندگان آن ها.
برای دستیابی به این هدف کمیته استانداردسازی انجمن تولیدکنندگان وسایل گرمایشی و سرمایشی آمریکا (ASHRAE) بررسی همه جانبه خود را برای وضع استاندارد جامعی که بتواند پاسخگوی این نیاز جامعه باشد به کار گرفت و در این راه با همه کمیته های استاندارد داخلی و خارجی ارتباطات گسترده ای را انجام داد.

پروتکل C-BUS

C-BUS یک پروتکل برای اتوماسیون منازل و ساختمانهاست که در استرالیا ، نیوزلند، ‌آسیا، خاورمیانه ، روسیه ، آمریکا ، آفریقای جنوبی ، انگلستان و بخش‌های دیگر از اروپا ، از آن استفاده می‌‌گردد.

C-BUS توسط شرکت Clipal و در بخش سیستم‌های جامع کلیپسال (Clipsal Integrated Systems) جهت استفاده در سیستم‌های Home Automation و کنترل روشنایی این شرکت طراحی گردید. امروزه درآمریکا C-BUS تحت نام تجاری Square D نیز مطرح می باشد.

C-BUS در کنترل سیستم‌های Home Automation به‌خوبی سیستم‌های کنترل روشنایی اقتصادی در سیستم های مدیریت کلان ساختمان یا همان BMS عمل می‌نماید.

پروتکل Z-Wave

Z-Wave یک پروتکل ارتباطی دوطرفه بی‌سیم است که با اتحاد شرکت دانمارکی Zensys و Z-Wave ارائه شد. این تکنولوژی برای توان‌ها و پهنای باند‌های کم طراحی شده‌است. یعنی برای استفاده در کاربرد هایی مانند Home Automation و یا Sensor Network ها.

Z-Wave یک شبکه با کیفیت بالا را در برابر قیمتی که معادل بخشی از قیمت تکنولوژهای مشابه آن می باشد در اختیار کاربران می‌گذارد که این امر با تمرکز برروی استفاده از پهنای باند کم و جایگزینی سخت ‌افزارهای گران قیمت با روشهای نرم‌افزاری امری ابتکاری است.

شرکت ها و برندهای تجهیزات هوشمند سازی

ای بی بی (ABB) ای ساند (Eissound) جی وی اس (GVS) ای لوکسوس (i-luxus)
اینترا (interra) کی ان ایکس (knx) مولتی تک (multitek) اشنایدر (scheneider)
دبلیو اچ دی (whd) زنیو (zennio) برکر – (Berker)

برای خرید ابزارآلات صنعتی، واردات قطعات مخصوص و ابزارآلات و هر گونه خرید ابزارآلات با ما در ارتباط باشید:

04444239543
04444232003

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989141670837+

تلگرام پشتیبانی و فروش: abzarkarin@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 04444232003

واتساپ: 09129726343

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!
باز کردن چت
1
سلام 👋
جهت مکالمه و دریافت مشاوره رایگان بر روی بازکردن چت کلیک نمایید