لوگوی ابزارکارین

اینورتر جوشکاری چیست ؟ – ابزار کارین

اینورتر جوشکاری چیست ؟ سیستم های جوشکاری که بر مبنای ژنراتور ها و یا رکتیفایر ها کار می کنند هرکدام دارای معایب و مزایایی زیادی در صنعت جوشکاری می باشند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و فناوری های مرتبط با مبحث جوشکاری تکنولوژی جدیدی به اسم اینورتر ظهور کرده که عملیات جوشکاری را بیش از پیش آسان نموده است .

مدتی است که این فناوری و تکنولوژی نو ظهور در کشور های صنعتی پدیدار شده و به سرعت در حال رشد می باشد که در کشور ما نیز این فناوری در حال استفاده توسط صنایع مختلف می باشد، در حال حاضر شرکت کارین از تولید کنندگان برتر و به نام انواع دستگاه اینورتر های جوشکاری صنعتی و نیمه صنعتی در ایران می باشد .

جوشکاری عملی است که دو فلز را به یکدیگر متصل می‌کند و این کار مدت زمان طولانی است که توسط دستگاه‌های جوش انجام می‌شود و درگذشته این دستگاه‌ها بسیار ساده و با وزن زیاد بود اما با ساخت دستگاه اینورتر جوشکاری درواقع تحول عظیمی در صنعت جوشکاری ایجاد شد. به زبان ساده، اینورتر یک سیستم الکترونیکی برای تنظیم ولتاژ است که از فنّاوری بالایی برخوردار است و منبع تغذیه آن توانایی ایجاد جریان بالا برای جوشکاری را دارا است. اینورترها درواقع نسل جدیدی هستند که از ابزارهای مهم در صنعت جوشکاری محسوب می‌شوند.

برای کسانی که شناختی نسبت به این دستگاه‌های ندارند، این سؤالات مطرح است که: طرز کار دستگاه جوش اینورتر به چه صورت است؟ مزایا و معایب استفاده از اینورتر جوشکاری چیست ؟ نکات ایمنی کار با اینورتر جوشکاری چیست ؟ چه دستگاه اینورتر جوشکاری بخریم؟

طرز کار دستگاه جوش اینورتر به چه صورت است؟

این سؤال که دستگاه جوش اینورتر چگونه کار می‌کند، شاید اصلی‌ترین سؤال جوشکاران برای انتخاب این دستگاه باشد. کابل برق ورودی دستگاه جوش اینورتر از تک فاز دو رشته برای جریان 220 ولت شهری AC می‌باشد که این جریان AC توسط یکسری از سوئیچ‌ها به جریان متناوب DC تبدیل می‌شود. مقدار جریان خروجی و ولتاژ دستگاه جوش اینورتر قابل تنظیم می‌باشد و در طول فرایند جوشکاری توسط ولوم آمپر خروجی دستگاه جوش کنترل می‌شود. طرز کار دستگاه جوش اینورتر از فناوری روز دنیا بهره گرفته است و نسبت با دستگاه جوش ترانسفورماتور بسیار کم‌حجم، سبک و همچنین مصرف برق بسیار کمتری دارد.

البته در پاسخ به این سؤال که دستگاه جوش اینورتر چگونه کار می‌کند و اساساً در مورد طرز کار دستگاه جوش اینورتر، منبع تغذیه AC را به ولتاژ خروجی قابل‌استفاده پایین‌تر تبدیل می‌کند، به‌عنوان مثال از 240 ولت AC به خروجی 20 ولت DC.

با ساخت دستگاه اینورتر جوشکاری برخلاف دستگاه‌های معمولی مبتنی بر ترانسفورماتور که برای تنظیم ولتاژ به ترانسفورماتور بزرگ وابسته هستند، از یک سری اجزای الکترونیکی برای تبدیل نیرو استفاده شد.

اینورتر با افزایش فرکانس منبع تغذیه اولیه از 50Hz تا 20،000 – 100،000 هرتز کار می‌کند. این کار با استفاده از کلیدهای الکترونیکی انجام می‌شود که برق را سریع خاموش می‌کند (حداکثر تا یک میلیونم ثانیه). با کنترل منبع تغذیه از این طریق ، قبل از ورود به ترانسفورماتور، می‌توان اندازه ترانسفورمر را بسیار کاهش داد.

با این توضیحات تا حد زیادی برایمان مشخص شد که دستگاه اینورتر چگونه کار می‌کند.

برد اینورتر جوشکاری

مزایای استفاده از اینورتر جوشکاری چیست ؟

علاوه بر طرز کار دستگاه اینورتر جوشکاری، این دستگاه‌های مزایایی نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر ترانسفورماتور دارند و باید بدانید که دستگاه اینورتر چگونه کار می کند:

وزن و اندازه

این مهم‌ترین و چشمگیرترین مزیتی است که دستگاه جوش اینورتر نسبت به ماشین‌های معمولی دارد. به‌عنوان مثال، یک اینورتر با وزن کمتر از 5 کیلوگرم، کوچک‌تر از یک چمدان و قادر به‌راحتی بر فرازشانه شما است و می‌تواند ظرفیت خروجی قابل‌مقایسه با یک دستگاه مبتنی بر ترانسفورمر 50 کیلوگرمی داشته باشد.

راندمان

با ساخت دستگاه اینورتر شاهد راندمان حدود 80-90٪ هستیم درحالی‌که دستگاه جوش معمولی دارای راندمان قابل‌توجهی پایین‌تر از حدود 50٪ هستند و از طریق اتلاف گرما مقدار قابل‌توجهی از انرژی را از دست می‌دهند.

استفاده از قدرت ژنراتور

استفاده از برق ژنراتور با دستگاه جوش اینورتر بسیار بادوام است و می‌توان در مجموعه‌های ژنراتور قابل‌حمل کوچک‌تر نیز کار کرد و این چیزی که اغلب با ماشین‌های سنتی ترانسفورمر امکان‌پذیر نیست.

چرخه عملکرد

به زبان ساده چرخه عملکرد مدت‌زمانی است که دستگاه می‌تواند بی‌وقفه جوشکاری کند. اگرچه اجزای کوچک‌تر در یک دستگاه اینورتر به‌سرعت گرم می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند خنک شوند. در دستگاه جوشکاری “ترانسفورماتور” معمولی ، این قطعات بسیار بزرگ‌تر هستند و بنابراین تمایل دارند که گرما را ذخیره کرده و برای خنک شدن بیشتر طول می‌کشد پس به‌طورکلی چرخه‌های عملکرد با ماشین‌های مبتنی بر اینورتر به دلیل تفاوت در اندازه ترانسفورماتور بیشتر خواهد بود.

خروجی DC

بسیاری از جوشکارهای “ترانسفورماتور” معمولاً فقط دارای خروجی AC هستند ، به این معنی که در انواع الکترودهایی که می‌توانند با آن‌ها جوشکاری کرد، محدود هستند. بااین‌حال، با ماشین‌های مبتنی بر اینورتر جریان به‌راحتی در DC اصلاح می‌شود و این بدان معنی است که آن‌ها قادر به طیف گسترده‌ای از الکترودهای جوشکاری مختلف هستند.

عملکرد

عملکرد دستگاه جوش مبتنی بر اینورتر باکیفیت نسبتاً نسبت به دستگاه جوش معمولی برتر است. این امر عمدتاً به دلیل توانایی دستگاه اینورتر برای داشتن ولتاژ مدار بالاتر است. نمونه بارز جوشکاری مواد نازک با استفاده از یک دستگاه جوش معمولی بسیار غیرممکن است اما با دستگاه جوش اینورتر که دارای تنظیمات نامحدود آمپر و قوس بسیار پایدار هستند، می‌توان خروجی را بسیار کم کرد و جوشکاری ورق فلز یا لوله 1.6 میلی‌متر با لوله به‌سادگی امکان‌پذیر است.

تمامی این مزیت‌های کاری نیز مربوط به این است که دستگاه اینورتر چگونه کار می‌کند و همین نوع عملکرد است که این دستگاه‌ها را به ابزار جدید و خاصی در صنعت جوشکاری تبدیل کرده است.

معایب دستگاه های اینورتر جوشکاری چیست

  • با توجه به تمام مزایای گفته شده درباره اینورتر جوشکاری، به طور قطع نمی توان گفت که این دستگاه بهترین و کامل ترین دستگاه برای هر مدل جوشکاری می باشد و برای جوشکاری هایی مانند تیگ tig یا جوش آرگون ، co2 یا تیک مک ، جوش زیر پودری با دستگاه های جوش اینورترهای مخصوص به آنرا استفاده کرد که در مقایسه با انواع دستگاه ها سیم پیچ مجددا همان مزیتهای اینورتر جوشکاری را دارا می باشد. این دستگاه به خاطره داشتن قطعات الکترونیکی مدرن، توانایی کار کردن در ولتاژهای کم را دارد.
  • اگر سایز و حجم دستگاه جوشکاری برای شما مهم نباشد، با خرید دستگاه های جوشکاری قدیمی در مدت زمان طولانی تر برای شما ارزانتر محسوب می شود زیرا تکنولوژی آنها قدیمی تر است. توجه داشته باشید که انتخاب دستگاه های جوشکاری به نوع جوشکاری و اندازه کار بستگی دارد.

نکات ایمنی برای کار با اینورتر جوشکاری چیست

لازم به ذکر است پرتوهای ایجاد شده در نتیجه ذوب شدن الکترود برای چشم ها مضر بوده و باعث آسیب دیدگی چشم ها و سوختگی پوست می شود. پس در زمان کار با دستگاه حتما از ماسک و لباس مخصوص استفاده کنید.

گاز و دود ناشی از سوختن لایه روی الکترود می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود پس در محیط ها و کارگاه های کوچک بدون هواکش از این دستگاه استفاده نکنید.

همان طور که می دانید در هنگام جوشکاری، در واقع یک مدار برقی ایجاد می شود که دارای جریان الکتریکی بسیاری است. اگر به صورت سهوی این مدار لمس شود می تواند باعث شوک الکتریکی و در برخی مواقع مرگ شود. پس در هنگام جوشکاری استفاده از دستکش نباید فراموش شود.

چه دستگاه اینورتر جوشکاری بخریم؟

حالا به‌خوبی می‌دانیم که دستگاه اینورتر یک فناوری روز است که علاوه برداشتن مزایا نسبت به دستگاه‌های جوش سنتی، باعث انجام کار با سرعت و کیفیت بیشتری می‌شود. حال سؤال اساسی این است که چه دستگاه اینورتر جوشکاری بخریم؟ اینکه چه نوع از دستگاه اینورتر را بخریم بستگی به بررسی و تصمیم‌گیری در موارد ذیل با توجه به نوع جوشکاری دارد:

توانایی تولید شدت‌ جریان

اگر برای مصارف خانگی دستگاه را تهیه می‌کنیم، توانایی تولید شدت‌جریان حداکثر ۲۰۰ آمپر کافی است اما برای سایر مصارف باید این توان بیشتر باشد.

چرخه عملکرد

شما باید بدانید که می‌خواهید دستگاه چه مدت را به‌صورت بی‌وقفه کار کند؟ وقتی روی دستگاه اینورتر جوشکاری چرخه عملکرد 100 درصد درج‌شده این به این معناست که دستگاه انتخابی شما قادر است بدون وقفه فعالیت کند اما اگر عدد 50 درصد به‌عنوان چرخه عملکرد درج‌شده باشد این به این معناست که دستگاه انتخابی شما ز 10 دقیقه به 5 دقیقه استراحت نیاز دارد.

لوازم جانبی

اصولاً دستگاه اینورتر با انبر، الکترود، گیر و کابل رابط عرضه می‌شود البته ممکن است دستگاهی نیز بدون لوازم جانبی باشد و مجبور باشید این لوازم را جداگانه تهیه کنید.

عیب‌یابی و خدمات پس از فروش

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در تهیه این دستگاه‌ها موضوع خدمات پس از فروش و عیب‌یابی دستگاه اینورتر در صورت بروز مشکل است که باید به آن توجه کنید.

حالا که تا حد کافی با ساخت دستگاه اینورتر جوشکاری آشنا شدید، با در نظر گرفتن نحوه کار و مزایای این دستگاه‌ها زمان آن رسیده که بسته به نیازتان یکی از این دستگاه‌ها را تهیه کنید تا سرعت و کیفیت بالاتری به جوشکاری‌تان بدهید اما مسئله اساسی این است که این دستگاه‌ها را چگونه و از کجا تهیه کنید؟

بهترین انتخاب شما برای خرید این دستگاه «شرکت توزیع ابزار کارین» است که سایت اختصاصی نیز به نشانی https://abzarkarin.com دارد و از این طریق می‌توانید ضمن خرید غیرحضوری دستگاه مورد نظرتان از خدماتی همچون مشاوره در خرید، خدمات پس از فروش و عیب ‌یابی دستگاه اینورتر جوشکاری نیز استفاده کنید.

برای خرید ابزارآلات صنعتی، واردات قطعات مخصوص و ابزارآلات و هر گونه خرید ابزارآلات با ما در ارتباط باشید:

04444239543
04444232003

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989141670837+

تلگرام پشتیبانی و فروش: abzarkarin@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 04444232003

واتساپ: 09129726343

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!
باز کردن چت
1
سلام 👋
جهت مکالمه و دریافت مشاوره رایگان بر روی بازکردن چت کلیک نمایید